lauantai 8. lokakuuta 2011

Perussukat

Tässä nyt nämä moneen kertaan "mainostetut" perussukat. Iskällä on synttärit tän kuun lopussa, ja jo monen vuoden ajan oon aina neulonut sukat. Mun kotikotihan on siis omakotitalo, jossa varpaita tuppaa helposti palelemaan... Eli sukkapari jos toinenkin on tullu neulottua...!


Nää on ihan huget, siis iskän kengänkoko on about 46-47, mutta paksuilla puikoilla ja paksulla langalla tulee nopeasti valmista! Lisäks raidoitan aina joko 5 tai 10 kerroksen raidat, jotta on helppo laskea, missä vaiheessa sukkaa ollaan ;) Tässä siis 4mm puikot ja Novitan 7 veljestä; varressa 50krs, kantapäässä 28krs, jalkaterässä 55krs ennen kavennuksia, jotka tehdään joka toisella kerroksella kunnes jäljellä on 8. Tosi helppoa! Tämä on siis juuri se koko ja malli, millä tehdyt sukat iskä haluaa vuosi toisensa jälkeen, ja mikäs siinä kun sukka istuu ja lämmittää!

Oon neulonut perussukkia niin paljon, että niitä ei jaksa kovin usein tehdä. Tuntuu jotenkin... langan tuhlaukselta! Posted Image huom huom, tuo on vain mun vinoutunut käsitykseni käsitöistä! Oon tehnyt niin kauan käsitöitä, että tylsistyn koko ajan vaan hankalampienkin mallien parissa!

Sukista ja ohjeista puheenollen, eilen tupsahti luukusta tuorein Novita ja ihanaakin ihanampi sukkaextra! Alkuun ajattelin taas kyynisesti ettei siellä ole kuin muutama variaatio perussukasta, mutta ei! Oli perussukkaakin, mutta myös tosi kauniita pitsi- ja palmikkosukkia, jotka ihan estetiikan puolesta pääsevät puikoille! Jouluksi kun teen vielä äidille ja kahdelle siskolle sukat, niin mikäs sen kivempaa kun ohjeet löytyy samasta lehdestä! Eli iso kiitos novitalaisille, kun tällä kertaa en joutunut manailemaan "liian helpoille" malleille... Minkäs sille voi kun itse on niin pro... hehheh. Posted Image No, ei, mutta kun on kunnianhimoinen niin sitten on!

Nyt olis tarkoitus tästä pikkuhiljaa lähteä kaupungille etsimään mulle ompelulaatikkoa, semmoista isoa, monilokeroista ja kätevää. Tällä hetkellä mulla on semmoinen ihan kätsy ompelulaatikko, mutta mun ompelupöydällä on myös kenkälaatikko, josta on tullut semmoinen "heitä kaikki ylimääräinen tähän, jottei se huku" -laatikko. Sieltä löytyvät ratkojat, lankapuolat, uudet saumurilangat odottamassa, nappeja, hakaneuloja, saksia, kangastusseja, ompelumerkkejä... Oho! Alkuun mietin, että joskos päällystäisi sen pahvilaatikon jollain kivalla kankaalla, mutta edelleen ois ongelmana lokeroiden puute. No, nyt vaan sitten etsimään! Sit mä haluaisin ihan oikean, pienen roskiksekin tuohon ompelupöydän viereen. Tällä hetkellä ompelujäte löytyy joko pienestä roskismuovipussista - tai lattialta...!